بررسی وجوب و فضيلت امر به معروف و نهى از منكر و نكوهش ترك آنها

مطالب دیگر:
🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق اهمیت آموزش ریاضیات🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ایمان مذهبی و سلامت روان🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق بیماری قلبی🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق تاریخچه بیمه در ایران🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق تاریخچه کیفیت🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق تحلیل پوششی داده ها🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق تعارض کار- خانواده🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ازدواج🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق توفیق در تجارت🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق حضور ذهن🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق خودناتوان سازی🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق درمان با نوروفیدبک🔥گزارش کارآموزی و کارورزی آموزشگاه کامپیوتر🔥پاورپوینت صورت جریان وجوه نقد همراه با مثالهای تشریحی (استاندارد حسابداری شماره دو)🔥پاورپوینت حسابداری داراییهای ثابت مشهود (استاندارد حسابداری شماره 11)🔥پاورپوینت درآمد عملیاتی (استاندارد حسابداری شماره3)🔥پاورپوینت حسابداری کمکهای بلاعوض دولت (استانداردهای حسابداری شماره 10)🔥پاورپوینت گزارش‌ عملكرد مالی (استاندارد حسابداری‌ شماره‌ 6)🔥پاورپوینت نحوه ارائه صورتهای مالی (استاندارد حسابداری شماره یک)🔥آشنایی با دانش پایپینگ🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق ذهن آگاهی🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق روش تدریس، ویژگی های تدریس، روشهای نوین یاددهی و یادگیری🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق رویکردهای عمده در فلسفه اخلاق🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق سبک های دلبستگی🔥چارچوب مبانی نظری و فصل دوم تحقیق سرمایه انسانی
بررسی وجوب و فضيلت امر به معروف و نهى از منكر و نكوهش ترك آنها|سی وی|cvl
هم اکنون فایل با موضوع بررسی وجوب و فضيلت امر به معروف و نهى از منكر و نكوهش ترك آنها آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

دليل به اين مطلب ، بعد از اجماع امت اسلامى و عنايت عقلهاى سالم بر آن ، آيات و اخبار و آثار وارد شده است .



اما آيات ، قول خداى تعالى : (( و لتكن منكم امة يدعون الى الخير و ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و اولئك هم المفلحون . )) در آيه فوق به طور وضوح ، وجوب آمده است ، زيرا كلمه (( ((والتكن )) )) امر است و ظاهر امر ايجاب است و در اين آيه توضيحى است مبنى بر اين كه رستگارى منوط بر آن است ، زيرا به طور حصر بيان كرده و فرموده است : (( و اولئك هم المفلحون . )) و نيز در آيه آمده است كه اين عمل واجب كفايى است نه واجب عينى ، زيرا وقتى كه گروهى اقدام كردند، از ديگران ساقط مى گردد، چون نفرموده است كه همگى امر به معروف كنيد، بلكه فرموده است : ((بايد جمعى از ميان شما دعوت به نيكى كنند.)) بنابراين هرگاه يك فرد و يا جمعى اقدام كنند، تكليف از ديگران برداشته شده و رستگارى از آن كسانى خواهد بود كه امر به معروف كرده اند ولى اگر تمام مردم از آن خوددارى كنند ناگزير گناه متوجه تمام كسانى است كه توانايى انجام آن را داشته اند.



خداى تعالى فرموده است : (( ليسوا سواء من اهل الكتاب امة قائمة يتلون آيات اللّه آباء الليل و هم يسجدون ، يؤ منون باللّه و اليوم الا خر و ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و يسارعون فى الخيرات و اولئك من الصالحين . ))



در اين آيه خداى متعال صالح بودن آنان را به صرف داشتن ايمان به خدا و روز واپسين گواهى نكرده است ، بلكه امر به معروف و نهى از منكر را نيز بر آن افزوده است .



خداى تعالى فرموده است : (( و المؤ منون و المؤ منات بعضهم اولياء بعض ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكر و يقيمون الصلوة . )) مؤ منان را به انجام امر به معروف وصف كرده است . پس كسى كه امر به معروف را ترك كند از جمع مؤ منان توصيف شده در اين آيه خارج است .



خداى تعالى فرموده است : (( لعن الذين كفروا من بنى اسرائيل على لسان داوود و عيسى بن مريم ذلك بما عصوا و كانوا يعتدون ، كانوا لا يتناهون عن منكر فعلوه لبئس ما كانوا يفعلون . ))



اين نهايت سرزنش است ، زيرا آنان را به علت ترك ((نهى از منكر)) سزاوار لعن و نفرين دانسته است .



و خداى تعالى فرموده است : (( كنتم خير امة اخرجت للناس تاءمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر. ))



اين سخن دليل بر فضيلت امر به معروف است ، زيرا بيانگر آن است كه ايشان بدان وسيله بهترين امت بودند.



و خداى تعالى فرمايد: ععع فلما نسوا ما ذكروا انجينا الذين ينهون عن السوء و اخذنا الذين ظلموا بعذاب بئيس بما كانوا يفسقون . ))



به اين ترتيب بيان كرده است كه ايشان به دليل نهى از بدى نجات يافتند. و اين خود نيز دليل بر وجوب (نهى از منكر) است .



خداى تعالى فرموده است : (( الذين ان مكناهم فى الارض اقاموا الصلوة و آتوا الزكوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنكر. ))



در اين آيه خداى متعال ، امر به معروف و نهى از منكر را در شمار صفات نيكان و مؤ منان ، با نماز و زكات برابر كرده است .



خداى تعالى فرمايد: (( تعاونوا على البر و التقوى و لا تعاونوا على الاثم و العدوان .))



اين دستور قاطعى است ، و معناى تعاون ، واداشتن ديگران به يارى رساندن به امر خير و هموار كردن راه خير و مسدود كردن راه هاى شر و تجاوز، در حد امكان است .



خداى تعالى فرموده است : (( لولا ينهيهم الربانيون و الاحبار عن قولهم الاثم و اكلهم السحت لبئس ما كانوا يصنعون . )) خداوند در اين آيه بيان كرده است كه آنان به دليل ترك نهى از منكر، گناه كرده اند.



خداى تعالى فرموده : (( فلو كان من القرون من قبلكم اولوا بقية ينهون عن الفساد فى الارض الا قليلا ممن انجينا... ))



در اين آيه خداوند بيان داشته است كه همه آنان را، به جز اندكى كه از فساد در روى زمين جلوگيرى مى كردند، هلاك كرده است .



و خداى تعالى فرموده است : (( يا ايها الذين آمنوا كونوا قوامين بالقسط شهداء للّه و لو على انفسكم اوالوالدين و الاقربين . ))



اين مطلب همان امر به معروف به پدر و مادر و خويشاوندان است .