بررسی تفسیر برخی آیات قرآن و روایات پیرامون مکارم اخلاقی اسلام و احکام

مطالب دیگر:
🔍روش گرفتن شرح حال اعصاب و معرفی چند بیمار🔍روش های اصلاح غشاهای پلی اترسولفون🔍روش های ایجاد نشاط در کلاس🔍روش های تحریک الکتریکی مغز🔍روش های تحلیل فرایند هفت ابزار کنترل آماري فرآيند🔍روش های تولید شیمیایی و آنزیمی گلوکز مایع🔍روش های حمایت تنفسی در نوزادان نارس🔍روش های دعوت جوانان دانشجویان به نماز🔍روش های ژئوفیزیکی مناسب برای مطالعه آبخوان های سخت🔍روش های فعال یاددهی ویادگیری🔍روش های مطالعه سیال🔍روش های مقابله با حملات در شبکه های بی سیم🔍روش های نمونه گیری یک🔍روش هاي بررسي سلامت جنين🔍روش هاي نگهداري مواد غذايي به وسيله سرما🔍روش هاي نوین بايگاني وذخيره اطلاعات🔍روش پژوهش کیفی1🔍روش تحقیق پیشرفته🔍روشنايي در محيط كار🔍روشهای ابراز احساسات در کودکان🔍روشهای افزايش کیفیت پیشنهادها🔍روشهای بودجه ریزی🔍روش‌های طراحی مهندسی🔍روشهای نگهداری مرکبات بعد از برداشت🔍روشهای نگهداری مواد غذایی
بررسی تفسیر برخی آیات قرآن و روایات پیرامون مکارم اخلاقی اسلام و احکام|سی وی|cvl
هم اکنون فایل با موضوع بررسی تفسیر برخی آیات قرآن و روایات پیرامون مکارم اخلاقی اسلام و احکام آماده دریافت می باشد برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.



آیات :



* افرایت الذی کفر بایاتنا و قال لاوتین مالا و ولدا



* اطلع الغیب ام اتخذ عند الرحمن عهدا



* کلا سنکتب ما یقول و نمد له من العذاب مدا



* و نرثه ما یقول و یاتینا فردا



* و اتخذوا من دون الله الهه لیکونوا لهم عزا



* کلا سیکفرون بعبادتهم و یکونون علیهم ضدا



ترجمه



* آیا دیدی کسی را که به آیات ما کافر شد، و گفت:« اموال و فرزندان فراوانی به من داده خواهد شد»؟!



* آیا او از غیب آگاه گشته، یا نزد خدا عهد و پیمانی گرفته است؟!



* هرگز چنین نیست! ما به زودی آنچه را می گوید می نویسیم و عذاب را بر او مستمر خواهیم داشت!



* آنچه را او می گوید از او به ارث می بریم، و به صورت تنها نزد ما خواهد آمد!



* و آنان غیر از خدا، معبودانی را برای خود برگزیدند تا مایه عزتشان باشد! (چه پندار خامی!)



* هرگز (چنین نیست!) به زودی (معبودها) منکر عبادت آنان خواهند شد؛ (بلکه) بر ضدشان قیام می کنند.





تفسیر:



یک تفکر خرافی و انحرافی



بعضی از مردم، معتقدند: ایمان، پاکی و تقوا با آنها سازگار نیست! و سبب می شود که: دنیا به آنها پشت کند، در حالی که با بیرون رفتن از محیط ایمان و تقوا، دنیا به آنها رو خواهد کرد، و مال و ثروت آنها زیاد می شود!



این طرز فکر، خواه بر اثر ساده لوحی و پیروی خرافات باشد، و خواه پوششی برای فرار از زیر بار مسئولیت ها و تعهدهای الهی، هرچه باشد، یک طرز تفکر خطرناک است.



گاه، دیده ایم: این موهوم پرستان، مال و ثروت بعضی افراد بی ایمان، و فقر و محرومیت گروهی از مومنان را مستمسکی برای اثبات این خرافه قرار می دهند، در حالی که: می دانیم، نه اموالی که از طریق ظلم و کفر و ترک مبانی تقوا به انسان



می رسد مایه افتخار است، و نه هرگز، ایمان و پرهیزکاری سدی بر سر راه فعالیتهای مشروع و مباح می باشد.



به هر حال، در عصر و زمان پیامبر (ص) همچون عصر ما افراد نادانی بودند که چنین پنداری داشتند و یا لااقل تظاهر به آن می کردند.



قرآن، در آیات مورد بحث به تناسب بحثی که قبلاً پیرامون سرنوشت کفار و ظالمان بیان شد از این طرز فکر و عاقبت آن سخن می گوید.



در نخستین آیه، می فرماید:« آیا ندیدی کسی را که آیات ما را انکار کرد و به آن کفر ورزید؟ و گفت: مسلماً اموال و فرزندان فراوانی نصیبم خواهد شد»!



(افرایت الذی کفر بایاتنا و قال لا وتین مالا و ولدا)



پس از آن قرآن به آنها چنین پاسخ می گوید:« آیا او از اسرار غیب آگاه شده؟ یا از خدا عهد و پیمانی در این زمینه گرفته است»؟! (اطلع الغیب ام اتخذ عند الرحمن عهدا)



کسی می تواند چنین پیشگوئی کند، و رابطه ای میان کفر، دارا شدن مال و فرزندان قائل شود، که آگاه بر غیب باشد؛ زیرا هیچ رابطه ای میان این دو ما نمی بینیم، و یا عهد و پیمانی از خدا گرفته باشد، که چنین سخنی نیز بی معنی است.



در آیه بعد، با لحن قاطع اضافه می کند:« این چنین نیست (هرگز کفر و بی ایمانی مایه فزونی مال و فرزند کسی نخواهد شد) ما به زودی آنچه را می گوید، می نویسیم» (کلا سنکتب ما یقول).